Walvissen en indianen - Reisverslag uit Lillooet, Canada van Familie Karsten/Hoogendoorn - WaarBenJij.nu Walvissen en indianen - Reisverslag uit Lillooet, Canada van Familie Karsten/Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

Walvissen en indianen

Blijf op de hoogte en volg Familie

18 Juli 2017 | Canada, Lillooet

Maandag, 17 juli 2017, 17.00 uur

Op het moment zit ik (kirsten) aan het water bij de Fraser River in Lillooet. Er is veel bijzonders de afgelopen dagen gebeurd. Michel en ik zijn vanuit Kelowna zelf een rondje gaan Touren omdat wij graag de walvissen wilden zien. We hebben de rest dus achtergelaten in Kelowna. De Camping in Kelowna was prima om een paar nachten goed te vertoeven. Ook voor de kleintjes want er zat een lekker zwembad bij.

Mich en ik zijn vanuit Kelowna naar een camping in de buurt van Vancouver gereden. Nouja camping.. We hadden het idee dat al het uitschot van Vancouver daar dealde, zwervers daar hun overnachting hadden en tokkies daar standaard woonden. We voelden ons geen enkel moment op ons gemak. Michel durfde mij zelfs niet alleen naar het toilet gebouw te laten lopen, maar er moest toch iemand voor de zekerheid bij de camper blijven. De volgende ochtend zijn we dus gauw vertrokken. We zijn om half 8 s’ochtends in de camping af gereden. Daarna reden we direct door naar de haven van Vancouver. Daar zouden we met een kleine groep mensen op een boot stappen om walvissen te gaan spotten. En wat een ervaring was dat zeg!! We waren nog geen uur onderweg of we kwamen een grote groep orka’s tegen!!! Orka’s waren de soort die ik het liefst van alle ‘walvissen’ wilde zien (orka’s zijn geen walvissen maar een dolfijnen soort). Het was prachtig en immens om te zien. Op een gegeven moment gebeurde er iets geweldigs: De groep orka’s veranderden van zwemrichting en kwamen onze richting op!. Ze hebben om onze boot gezwommen en er onderdoor. 1 tikte er zelfs nog tegen de boot aan en er waren kleintjes bij! Zelfs het team op de boot had dit nog nooit meegemaakt. Ze zijn verplicht 100 meter afstand te houden, maar dat ze om en naast de boot kwamen zwemmen was uitzonderlijk. Ze hadden de motor dus stil gelegd om de dieren niet te beschadigen. Het was werkelijk een geweldige ervaring. Mijn handen trilden van enthousiasme en mijn hart bonkte letterlijk in mijn keel. De nieuwe baby orka (deze kleine hadden ze nog niet geregistreerd ) maakte nog een zo genoemde ‘tail slap’. Zo lief!! Dit is iets om nooit meer te vergeten!

Na de orka’s zijn we terug gevaren om de dieren rust te gunnen. We zijn nog langs een enorme groep zeehonden gevaren en hebben een ‘bold eagle’ gezien. Ofwel: de zee arend. Na de boottrip zijn we direct doorgereden naar de volgende camping: ‘Klahanie campground’. Deze camping zag er super uit en lag in een baai waar de fraser river zijn water liet stromen naar de zee. Hij lag ook tegenover de ‘Shannon falls’. Deze waterval hebben we kort bezocht en zagen we ook vanaf onze campingplek. (Oh we hebben ook de bridge falls gezien voor we op de camping in Vancouver aankwamen. Dat was ik even vergeten te vertellen). We konden nog van alles gaan doen in de buurt van de camping maar we waren gesloopt door de korte onrustige nacht en de indrukken van de dag. We zijn dus gaan koken en om 9 uur in bed gekropen. We hebben die ochtend uitgeslapen. Ik zelfs tot 10 uur. De reden was minder leuk: mijn oorontsteking was weer aangewakkerd door de wind en het water van de dag er voor. Jawoord, heb ik weer. Toen we ontbeten hadden zijn we dus direct naar een pharmacy gereden om oordruppels en paracetamol te regelen. Daarna zijn we boodschappen gaan doen en doorgereden naar de camping waar we nu zitten. Onderweg hebben we een prachtige omgeving gezien en overstekend wild (herten!).

Naar mate we dichter bij kwamen werd de lucht steeds onzuiverder. Dikke rookwolken van de bosbranden in de buurt worden namelijk het dal hier ingeblazen. Er hangt ook een verbrandde lucht. Maar het is niet storend en ze laten je gewoon niet verder rijden dan de camping. De camping zelf is simpel maar mooi. Het licht zoals ik al zij aan de fraser river. Volgens de campinghouder kan je aan de overkant van de rivier soms 2 tot 3 meter grote steur vissen zien zwemmen (jaja die van de kaviaar). Hij vertelde ook dat er rond zonsondergang vaak 3 beren bij de waterkant van de rivier te vinden zijn. Zou het dan toch nog gebeuren dat we ze vanavond zien? Of zullen ze precies vanavond weer niet komen vanwege de rook? Oh ik hoop zo dat ze wel komen! Volgens de man vormen ze geen gevaar voor de camping. Ze zijn tevreden aan de waterkant en kunnen op de camping toch geen eten vinden. Als we op de rots klimmen kunnen we ze het best zien op ongeveer 200 meter afstand. De beren kunnen de rots niet opkomen omdat het te stijl is en de camper staat op 5 meter afstand. Wij zullen dus eerder in de camper zijn dan de beren bij ons.

Ik krijg hier overigens wel echt het country gevoel. We zitten midden in een indianen reservaat en door de rookwolken hangt er een roodachtige gloed in de lucht. De omgeving bevat ook houten en roestige bruggen zoals je die kent uit de western films. Het gras is droog en de stijle rotswanden zijn hoog. De temperatuur is prima hier. Overdag was het warmer, maar nu zal het ongeveer 22 graden zijn. Zometeen lekker koken en op de uitkijk zitten voor beren :D Ja we passen op en ja we houden jullie op de hoogte. Morgen gaan we overigens door naar Kamloops waar de rest van de familie ons weer opwacht. We moeten er wel een uur voor omrijden vanwege de bosbranden. Maar we kunnen dat wel. Lekker rustig aan :D

Liefs, Kirsten (ook namens Mich)